Saturday, October 16, 2010

Ponteng ......tapi dirumah.....

Salam.....
Bulan- bulan terakhir persekolahan memang sibuk. Sampaikan nak buka internet pun tak sempat tambhan pula budak nak periksa ni. Fenin makcik. Minggu lepas juga telah diadakan mesyuarat PIBG sekolahku. Menjadi salah seorang ahlil jawatankuasa memang terpaksa hadir. Seminggu tu juga aku balik jam 5 setiap hari. Fenat. Bukan ini yang aku nak ceritakan tapi .....

Semasa GPK ku membentangkan masalah sekolah......
"masalah yang dihadapi oleh sekolah sekarang ni adalah ponteng. Pelajar ni ponteng tapi berada dirumah."

Seorang ahlijawatankuasa PIBG telah mengangkat tangan dan bertanya
"Cikgu, bagaimana nak buat kalau hal ni terjadi?
Anak saya ni, memang betullah ada kat rumah dia memang tak merayau.
Pagi-pagi saya dah kejutkan, dia bangun dan mandi, jadi saya pun pergilah ke kebun, bila balik dia ada kat rumah. Saya nak buat macammana takkan nak marah?"

Dalam hatiku payah juga ni, anak sendiri pun tak boleh kawal(ya Allah ampunkan dosaku, jangan mengata nanti aanakku pulak jadi gini)

GPK ku menjawab
"encik carilah bomoh ke yang boleh bagi dia air jampi tak pun ubat -ubat minda ke yang ada kat pasaran mana tahu ada kesan."

Betul juga sebab kalau nak nasihat, GPK ku memang tak ada anak. Kami pula ahli jawatan kalangan guru semuanya muda-muda anak pun baru umur 3 tahun rasanya tak layak nak bagi nasihat.

Tapi, yang saya nampak
1. Ayah turut sangat kata anak.....tak pergi sekolah pun diam aje.suka hati kau la budak.
2. Komunikasi juga mungkin kurang, ayah tak tanya masalah anak. tak selami hatinya....
3. Tiada kata-kata semangat kenapa kena pergi sekolah dan sebagainya.....

Akibatnya...
bila cikgu rotan pun tak beri kesan sebaliknya.....
"Saya tak pergi sekolah mak ayah saya tak marah pun, cikgu pulak sibuk"

ko nak cakap macammana......tak terkedu?

kalau kita dulu....
Tak pergi sekolah mak membebel sepanjang hari
pastu kene buat kerja -kerja berat terutama jaga adik(sapa suh tak pergi sekolah)

Akhirnya
daripada kena jaga adik baiklah pergi sekolah....
lambat pun lambatlah

saya terfikir
ni baru tahun 2010
nanti zaman anak-anak membesar lagi banyak cabarannya....

jadi
sentiasalah berdoa
kan ada banyak doa-doa untuk lembutkan hati anak.
bacalah daripada sekarang
"Ya Allah kau pandukanlah kami ke jalan yang benar. berilah belas kasihanmu terhadap kami".

No comments:

Post a Comment