Saturday, August 21, 2010

Walker no walker....

Walker..... kalau semasa adikku kecil dulu emakku selalu sebut kerusi bulat.. apa apa saja yang penting sama je kedua-duanya.


Walker menjadi sangat penting pada ibu-ibu.
1. Katanya senang sikit nak buat kerja.
2. ada yang kata nanti budak akan cepat berjalan


Menurut pembacaanku yang ditulis oleh Dr Laili, beliau melarang penggunaan walker. Menurutnya budak akan tertinggal step yang sepatutnya dia lalui contohnya merangkak. Kesannya anak pelat dan sering kencing malam.
Kita sepatutnya membiarkan anak-anak menggunakan psikomotornya dengan optimum.


Semasa anak pertamaku, memang tak kuberi walker sebab kawanku selalu pesan begitu. Setelah aku baca tulisan Dr Laili baru aku faham kenapa.Pemerhatian yang kubuat anakku memang tidak pelat.Tapi ada kawanku kata kenyataan itu tak valid kerana anaknya yang perempuan naik walker tapi tak pelat pun. Cuma anaknya yang lelaki sahaja yang pelat. Nanti aku akan cuba buat pemerhatian lagi. Satu yang ketara bila anak-anak yang naik walker jalannya jinjit macam orang geli. betul tak?


Aku akan buat pemerhatian lagi...anak keduaku ini juga tidak menggunakan walker. Kalau ada idea atau pengalaman tentang membesarkan anak kongsikan bersama saya......

No comments:

Post a Comment