Saturday, August 21, 2010

Anakku nakal.......kenapa?

Salam.......sudah hampir 2 minggu kita berpuasa. Semoga sentiasa menambah amalan dari sehari ke sehari.
Topik saya hari ini tentang anak nakal. Kenapa kadangkala kita tengok mak ayahnya cikgu tapi anaknya tak menjadi.Bapanya imam tapi anaknya hantu.Bapanya sembahyang pun tak pernah tapi anaknya bagus pula.Betullah dalam lagu kumpulan Raihan iman tak dapat diwarisi.


Ada rakan ku berkata, mendapat anak yang baik ni nasib katanya. Iye ke? dalam hati bukan ibu bapa ke yang mencorakkan anak?


Baru-baru ini seorang rakan saya bercerita, katanya anaknya sebelum ini nakal. tapi sekarang dah slow sikit. Katanya dia bertanya kepada orang tua-tua dan dia dah dapat jawapan. Puncanya pada dirinya sendiri!!!!Kenapa? tanya ku. kawan ku tu baik je.


Katanya mungkin hatinya belum cukup bersih. Dia cuba buang segala sifat yang tak baik dalam diri. Mohon pada Allah sekarang dia nampak perubahan pada anaknya. Dia juga berpesan, bila kita mengajar budak jangan sesekali mengata budak itu, bodohla, nakalla nanti Allah akan balas. Kita kena diam dan cakap perkara yang baik-baik sahaja. Sebab itu bila kita mengandung kita takut untuk berkata sesuatu takut terkenan.


Teringat pula semasa aku mengandung anak kedua ini.Seorang pelajarku nakal. Kakak dan abangnya baik sahaja dan putih- putih belaka.Tiba tang dia gelap dan nakal. Aku selalu berkata kepadanya"cuba kamu tanya mak kamu dia jumpa kamu kat mana? berbeza sangat dengan kakak dan abang kamu". Itulah ayat yang aku selalu ulang bila dia menunjukkan keengkaran pada arahanku. Anakku keluar gelap . Terlintas tentang budak tu.Allah beri aku cash agaknya.Tapi tak kisah sangat sebab emakku pun memang itam manis.


Jadi, moralnya jika anak kita nakal, jahat, menyakiti hati kita janganlah marah padanya seratus peratus. Sebaliknya lihat diri kita .Adakah hati kita cukup bersih?tak mengumpat orang?, tak bergaduh dengan jiran? ada ambil barang orang? ada mengata anak orang? Sebab tu orang dulu kalau anaka ada masalah mak dia mesti cakap"Ya Allah apala dosaku" tapi kalau sekadar cakap tapi tak muhasabah diri tak guna juga ye....


Berkat Ramadan ni, muhasabahlah diri selalu dan maafkanla orang sekeliling kita.......
Anak anda nakal????????

No comments:

Post a Comment