Friday, June 4, 2010

Demam,gangguan @cuaca?????

Salam.....
Pada minggu lepas atau 2 minggu lepas aku telah berbual dengan seorang jiranku. Katanya ada jiranku yang akan berpindah ke rumah mertuanya. Aku agak terkejut kerana jiranku itu baru beberapa bulan tinggal dikejiranan kami takkan nak pindah?
Katanya rumah yang didudukinya keras...
Kataku memang keras dah buat daripada batu......
Katanya anaknya dah 7 kali demam sejak duduk di sini...
Kataku bulan lepas bukan musim demam ke.anakku pun asyik demam je.kat klinik penuh dengan kanak-kanak yang demam sahaja....
Katanya entahla......
2 hari kemudian suamiku berbual pula dengan suami kepada kakak yang aku berbual tu.
Kata suaminya, aku dah mintak tangkal supaya anaknya tidak demam.....

Aku dan suamiku hanya diam sahaja sebab kami kurang sikit nak percaya kat tangkal2 ni.jin tu memang adalah tapi takanla sampai bertangkal2 takut hati terpusing percaya tangkal malebihi kuasa Allah dah bahaya ni.Nauzubillah.
Aku cuba dapatkan penjelasan daripada segi sains tentang demam ni
Sebenarnya sel dalam badan kita sentiasa mati ketika mengeliat dan bersin dan mungkin ada lagi.
Jadinya sistem imun badan kita pun adakalanya akan menurun ditambah pula kita menghadapi kekurangan air  dan vitamin dalam badan sebab itu suhu badan mula naik dan terjadilah demam.
Untuk memulihkan sel2 tersebut kita perlulah minum air dengan banyak dan buah-buahan atau tambahkan vitamin c.
Rumah yang dikatakan keras pula disebabkan pengaliran udara yang tak sempurna yang menyebabkan panas dan menyebabkan badan kita boleh demam juga.
Terima kasih kepada cikgu Hafiz atas maklumat ini.Kalau tersalah tolong betulkan saya.

Saya bertanya pula pada ustaz Nordin.....
Apa kaitannya demam dengan gangguan?????
Katanya jin telah masuk ke dalam badan kita dan mengganggu sebab itulah kita demam.Katanya jin bleh menyerupai apa2 saja dan dalam sains jin itu dipanggil virus. Bila makan ubat jin rasa panas dan dia pun keluar.
Katanya lagi demam juga boleh disebabkan oleh makanan dan ujian daripada Allah.
Bila saya ceritakan tentang jiran saya itu, ustaz berkata kalau tak sesuai memang perlu pindah, kalau beli rumah rasa tak sesuai pun kene jual dan kalau beristeri tapi isteri macam tak bawa untung juga boleh berpisah. Tapi kataku kesiannya!!!!!kalau taknak berpisah maka kene banyak-banyak buat amalan yang mulia sedekah and so on.

Cuaca, kata ustaz tidak mempengaruhi apa2.emmm
Tapi kata ustaz kalau anak ke sesapa ke demam banyak2la baca alfatihah hembus dalam air dan minum Insyaallah......

Emmm kawan-kawan rasa macammana?Ini adalah maklumat yang saya dapat daripada Ustaz Nordin kalau cerita saya ada terkurang atau lain daripada apa yang ustaz cerita.minta maaf ye. Kalau kawan-kawan ada fakta lain kongsi-kongsilah.....

No comments:

Post a Comment